Svært vanskelig å komme fram til den ansvarlige. Fikk oppgitt følgende telefonnummer før lunsj:
800 11 783
66 80 38 50
Begge går til IBMs modem og server. Sentralbordet lover å sjekke saken og ringe tilbake. Det gjør de ikke.
Jeg ringer sentralbordet igjen halvannen time senere. Ber om informasjons-ansvarlig. Kommer istedet til Paul Rasmussen, konsulent. Det viser seg å være riktig navn (sender fax om programnavn og tilgjengelige steder). Men hvilke kunder har tålmodighet til å vente så lenge?
1) Hvor i landet er de etablert? Det har betydning for hvem som kan nå dem med kommunetakst osv.
Kolbotn (Oppegård kommune) (mer på fax)
2) Stemmer prisene slik de er oppgitt i mitt skjema? Har de korrigeringer å komme med?
3) Hvilke modemhastighet understøtter de nå? Opp til 14.400.
Hvilke oppgraderingsplaner har de? 28.800 innen utg. av april.
Understøtter de både PC og Mac med fullverdig tilbud?
Må ha Mac-varer som understøtter SLIP-protokollen.
3b) Hva følger med av programvare ved start? Helt konkret for:
(Kan lastes ned programvare ved hjelp av Internet Connection i Bonuspakken til OS2/Warp.)
4) Hva følger med av bruksanvisning etc? Ingen, bare online.
5) Hvilken brukerservice yter de? Egen hotline på et 800-nummer (gratis, 0900-2400)
Hvor raskt? Hjelp direkte på telefon.
Hvor mange ansatte? Egen avdeling i Nederland: skandinavisk/engelsk
6) Hva gjør de for å veilede sine brukere i å finne fram på Internet? Hvilken vekt vil de legge på dette framover?
IBMs node gir tilgang til en oppdateringsbase for IBM-programvare og Internet. Nye versjoner kan hentes mot betaling.