"Nye fag - nye yrker - ny giv"

Dette er originalmanuset - det kan ha blitt forandringer underveis.

3.1. INT KLASSEROM/HEIMSTADLÆRE

ELEVER SITTER PÅ PULTENE SINE. GJEDDA STÅR VED SIN PULT OG FORTELLER: "BLOKKA EG BOR I BLE BYGGET I '71. FØR DEN BLE BYGGET LÅ DET EN MYR DER HVOR INGEN BODDE. SAMVIRKE-LAGET BLE BYGGET I '72, OG FØR DET VAR DET NOEN TRÆR DER." HEIMSTADLÆRER FROST: TUSEN TAKK, DET VAR BRA GJEDDA. VÆR SÅ GOD HARALD. HARALD REISER SEG OPP, BEGYNNER Å SNAKKE, LYD FADES NED

Voice:
På 70-tallet var skolen inne i en omveltningsfase... Det kom nye fag, sånn som heimstadlære; i heimstadlæra lærte vi om det stedet vi bodde, og sammenhengen mellom nåtida og fortida.

3.2. INT HÅNDARBEIDSSALEN

HARALD OG ULLA STÅR VED EN SYMASKIN OG HJELPER HARALD. GJEDDA GASSER PÅ SYMASKINEN OG LEKER RACERBIL, SÅNN AT STOFFET SUSER GJENNOM MASKINEN.

Voice:
Det var en ny giv i skolen. Gamle fag fikk nye navn, og f.eks håndarbeid het plutselig tekstil. På tekstilen gikk mesteparten av tiden med til å sy forkleder, som vi skulle bruke på skolekjøkkenet for å underbygge den gode kostsirkelen. (ARBEIDSVOICE)

3.3. INT SKOLEKJØKKEN

GJEDDA OG HARALD TAR PÅ SEG HVERT SITT FORKLE OG KOKKELUER. GJEDDAS FORKLE ER VELDIG SLURVETE OG STYGT, PÅBRODERT "GJEDDA" "LIVERPOOL" "KEVIN KEEGAN" E.L. TEGNET ELLER SYDD PÅ.

SKOLEKJØKKEN-FRØKEN SAUGSTAD (GIFT MED REKTOR) STÅR BAK KATETERET OG SNAKKER OM DEN GODE OG DEN ONDE KOSTSIRKELEN. PÅ TAVLEN STÅR DET "SKOLEKJØKKEN" MED KRYSS OVER OG "HEIMKUNNSKAP" MED STREK UNDER. I TILLEGG; OPPSKRIFT "LYS LAPSKAUS". SAUGSTAD ER OPPTATT AV AT DET HANDLER OM KOST-SIRKLER OG IKKE F.EKS. FIRKANTER, TEGNER FIRKANTER PÅ TAVLEN OG SETTER KRYSS OVER + LITT OM AT DET OGSÅ KAN KALLES FOR JA- OG NEI-MAT. PLANSJER SOM VISER DISSE KOSTSIRKLENE.

SAUGSTAD SNAKKER FØRST OM DEN ONDE KOSTSIRKEL, HUN MANER HVOR UHYGGELIG DENNE MATEN ER, OM MANGELSYKDOMMENE SOM FØLGER AV DEM: SKJØRBUK, BERI-BERI, NATTBLINDHET, ENGELSK SYKE. MATVARENE FRA DEN ONDE KOSTSIRKEL SENDES RUNDT: DET ER GODE STYKKER MED SJOKOLADEKAKE, POTETGULL, LOFFSKIVER MED SYLTETØY.SÅ SNAKKER HUN OM DEN GODE KOSTSIRKEL. DA LYSER HUN OPP OG BLIR MILD. MATVARER FRA DEN GODE KOSTSIRKEL SENDES RUNDT: DÅRLIGE, UAPPETITTLIGE MATVARER SOM EN INNTØRKET GULROT, GAMMELT EPLE, BRUN BRØDSKIVE MED TØRR BRUNOST OG EN RÅ FISK.

SAUGSTAD STÅR MED EN POTET I HÅNDA SOM HUN SKRELLER. DET ER EN LITEN HAUG MED SKRELL VED SIDEN AV HENNE. HUN SNAKKER OM AT ALLE VITAMINENE BEFINNER SEG I SKALLET. SPISER SKALLET.

Voice:
Frøken Saugstad hadde ikke noen formell utdannelse, men hun hadde vært kona til overlærer Saugstad og laget middag til ham i flere år. Hun var mest opptatt av den gode og den onde kost-sirkel.

3.4. INT SKOLEKJØKKEN

FRK. SAUGSTAD GÅR INN PÅ MATROMMET MED MATEN FRA DEN ONDE KOSTSIRKELEN. ALLE SER PÅ HENNE. MED EN GANG HUN ER INNE PÅ MATROMMET, BLIR DET KAOS BLANT ELEVENE. GJEDDA LØPER FRAM TIL TAVLA OG FØYER TIL "EN KILO NUGATTI" PÅ OPPSKRIFTEN.

3.5. INT MATROM

FRØKEN SAUGSTAD DYTTER MANISK I SEG POTETGULL, MAJONES OG LOFF.

3.6. INT SKOLEKJØKKEN

GJEDDA NYSER I MATEN TIL NOEN AV JENTENE. JENTENE SIER "UÆÆÆ!"

Voice:
Ofte måtte fru Saugstad inn på matlageret for å låse den onde kostsirkelen forsvarlig inn...

3.6.C. INT SKOLEKJØKKEN> FRØKEN STÅR VED EN BENK SAMMEN MED PIPEN/HARALD/GJEDDA. FABRIKK-AKTIG ORGANISERING AV OPPVASKINGEN: FØRST SKYLLING AV HVER TING, SÅ EN LETT VASK MED BØRSTEN, SÅ SORTERING, SÅ KOKING AV BESTIKKET, SÅ NØYE VASK, SÅ SKYLLING I EGET KAR, SÅ TØRKING, SÅ RENGJØRING AV SINKEN

Voice:
men det var ikke maten som var det viktigste i heimkunnskapen.. det viktigste var å lære åvaske opp...

(Frøken Saugstad hadde en enorm kunnskap om oppvask, hun visste hvor viktig det var med både skylling, forvask, hovedvask, rekkefølgen på hva man vasket opp, koking av bestikk, etterskyll, tørking og rensing av sink.) Jeg tror livet hennes raste sammen da oppvaskmaskinen kom.

3.7. INT KLASSEROM

KLASSEN SITTER VED PULTENE SINE. LOGOPEDEN STÅR OPPE VED TAVLEN OG PEKER PÅ EN "R" SOM STÅR SKREVET PÅ TAVLEN: "BOKSTAVEN R UTTALES VED Å R-R-R-R-RULLE MED TUNGEN FÅ HØRE PÅ DEG! SI BER-R-R-RGEN!" " GJEDDA SKARRER "BERRRGEN". LOGOPEDEN ANSTRENGT ROLIG: "R-R-R-R-R". GJEDDA SKARRER "R-R-R-R". LOGOPEDEN: "OG SÅ VAR DET KJ-LYDEN.."

Voice:
Det var så mange nye yrkesgrupper i skolen på 70-tallet. Logopeden som sørga for riktig uttale... og skolepsykologen... som kom innom for å observere oss.. da gjaldt det å sitte avslappa...

3.8. INT KLASSEROM

SKOLEPSYKOLOGEN KOMMER INN DØRA MENS UNDERVISNINGEN PÅGÅR. NIKKER VENNLIG TIL ALLE. GÅR LANGS PULTENE OG STUDERER ELEVENE MISTENKSOMT. GJEDDA TAR OPP LINJALEN SIN OG SKYTER VISKELÆR PÅ PIPEN. PIPEN BLIR NERVØS OG FÅR TICKS I ANSIKTET. PSYKOLOGEN FATTER INTERESSE FOR PIPEN OG GÅR NÆRT INNTIL HAN. GJEDDA FORTSETTER ÅSKYTE MED VISKELÆR. PIPEN RYKKER TIL IGJEN. PSYKOLOGEN TAR HAM MED UT, DE ANDRE ELEVENE SER ETTER HAM.

Voice:
Pipen fikk diagnosen ensomt, nervøst barn...

3.9. EXT VINDU SKOLEPSYKOLOGENS KONTOR

GJEDDA, HARALD OG ET PAR ANDRE STÅR OG SER INN AV VINDUET PÅ SKOLEPSYKOLOGENS KONTOR

3.10. INT SKOLEPSYKOLOGENS KONTOR

PIPEN ER TYDELIG REDD, SITTER OG LEKER MED ET ENKELT PUSLESPILL. PSYKOLOGEN SITTER OG SNAKKER INSTENDIG MED PIPEN: "PER-IVAR. DE ANDRE ELEVENE KALLER DEG FOR PIPEN, IKKE SANT?" PIPEN: "JO". PSYKOLOG: "NÅR DE GJØR DET, SÅ KAN DU BARE SVARE: "JAVEL JA, DERE KALLER MEG FOR PIPEN, MEN DET ER FAKTISK PER-IVAR SOM ER MITT RETTE NAVN." "ELLER HVIS DE LER AV DEG SÅ KAN DU BARE LE MED DEM, SÅNN: HA-HA-HA-HA-HA." PSYKER UT PIPEN: "HVA VAR DET JEG SA NÅ?" PIPEN LER. "SÅNN JA" PSYKOLOGEN LER MED

Voice:
Skolepsykologen hadde utvikla en del teknikker for å unngå erting.

3.11. EXT SKOLEGÅRD

HARALD OG GJEDDA LØPER RUNDT OG LEKER BOMBEFLY. SKOLEPSYKOLOGEN KOMMER UT SAMMEN MED PIPEN. PIPEN HAR TO STORE TREKLOSSER UNDER ARMENE. SKOLEPSYKOLOGEN GÅR. HARALD OG GJEDDA LØPER OVER MOT HAM. GJEDDA SPØR: "KA ER DET FOR NOKKE?" PIPEN: "DET ER FANTASI-LEKEKLOSSER!" GJEDDA OG HARALD SER PÅ HVERANDRE.

Voice;
Vår skolepsykolog hadde fått tak i "Pedagogische Spielklossen", som var noen spesialkonstruerte klosser produsert i Øst-Tyskland. ("Pedagogische Spielklossen" hadde mottatt Nobels fredspris og fungerte som en slags motvekt mot USA, samtidig som de frigjorde fantasien).

3.12. EXT SKOLEGÅRD

PIPEN STÅR MED DEN ENE TREKLOSSEN I HÅNDEN. HAN SNUR LITT RUNDT PÅ DEN. DET STÅR SKREVET "BANK" "SPARK" "PRIKKEDØD" "KYSS" "BØNS" "GRATIS BRUS". PIPEN KASTER KLOSSEN. DEN HAVNER PÅ "PRIKKEDØD". GJEDDA OG HARALD HIVER SEG OPPÅ PIPEN OG KILER HAM. NÆRT PIPEN SKRIKER AV LATTER.

Voice:
Av en eller annen grunn virket "Pedagogische Spielklossen" best på Gjeddas fantasi... og snart hadde Pipen funnet tilbake til sin plass i samfunnet igjen.

Tilbake til Søtti-talls siden


Forfatter: Harald Eia
19©95 NRK - HiØ