Tema: Det heter REGNEMASKIN ikke Re: Kalkulatoren
Fra: Knut S.Helstad
E-Mail: foa95ksh@lsv.hib.no
Dato: Klokken 12:42 den 6/(6) 1995
> Jon Rødseth (Jon.Rodseth@nsd.uib.no) skrev:
> En av 70-tallets store oppfinnelser var utvilsomt kalkulatoren.
> Den kostet ca. 500 kroner og hadde en minne-funksjon som bare de
> aller smarteste kunne bruke. Kalkulatoren var svært omstridt. Ikke
> minst var det mange mattelærere som ikke likte kalkulatorer. Kalkulatoren
> fikk dermed en slags kult-status, og mange prøvde å smugle den med seg
> på skolen for på en måte å prøve å tøye grensene. De fleste fikk kalkulator
> i konfirmasjons-presang av bekymrede foreldre som ønsket at barna skulle
> følge med i den rivende teknologiske utviklingen.
>
> En annen viktig nyvinning var klokker UTEN visere, men bare med tall.
> Dette fikk katastrofale følger for klokke-pedagogikken. Tidligere kunne
> man på en enkel måte lære barna at når den lille viseren står NESTEN på
> 5 og den store viseren står på 10, da er klokka ... ti på fem! Men nå
> ble det vanskeligere. Nå ble det til at når det stod 04:50:00 eller
> 16:50:00 så var klokka ti på fem. Ikke fullt så spennende rent
> pedagogisk, kanskje. Det er i alle fall slutt på at barna lærer
> klokken på barne-TV.
>
> Disse tingene opptok mange på 70-tallet,og det er i grunnen litt trist
> at vi ikke lenger har tid til å stoppe opp litt for å spørre oss selv
> hvilken vei den teknologiske utviklingen skal gå, og hva det vil bety
> for oss som mennesker.

Inkluder teksten fra denne posten Om oppslagstavlene