Tema: Kalkulatoren og andre teknologiske nyvinninger
Fra:
Jon Rødseth
E-Mail: Jon.Rodseth@nsd.uib.no
Dato: Klokken 9:44 den 1/(6) 1995
En av 70-tallets store oppfinnelser var utvilsomt kalkulatoren.
Den kostet ca. 500 kroner og hadde en minne-funksjon som bare de
aller smarteste kunne bruke. Kalkulatoren var svært omstridt. Ikke
minst var det mange mattelærere som ikke likte kalkulatorer. Kalkulatoren
fikk dermed en slags kult-status, og mange prøvde å smugle den med seg
på skolen for på en måte å prøve å tøye grensene. De fleste fikk kalkulator
i konfirmasjons-presang av bekymrede foreldre som ønsket at barna skulle
følge med i den rivende teknologiske utviklingen.
En annen viktig nyvinning var klokker UTEN visere, men bare med tall.
Dette fikk katastrofale følger for klokke-pedagogikken. Tidligere kunne
man på en enkel måte lære barna at når den lille viseren står NESTEN på
5 og den store viseren står på 10, da er klokka ... ti på fem! Men nå
ble det vanskeligere. Nå ble det til at når det stod 04:50:00 eller
16:50:00 så var klokka ti på fem. Ikke fullt så spennende rent
pedagogisk, kanskje. Det er i alle fall slutt på at barna lærer
klokken på barne-TV.
Disse tingene opptok mange på 70-tallet,og det er i grunnen litt trist
at vi ikke lenger har tid til å stoppe opp litt for å spørre oss selv
hvilken vei den teknologiske utviklingen skal gå, og hva det vil bety
for oss som mennesker.