[Kursbeskrivelse]    [Oppgaver]    [Studenter]    [Ressurser]
 

Kursrapport høsten 2003

Studentenes syn i henhold til standard evalueringsrapport. 5 innleverte svar av 8 studenter.

Generelt
1. Helhetsinntrykk222121.8
2. Pensum223242.6
3. Forelesninger232222.2
4. Oppgaver222222.0
5. Gruppearb./Lab322.5
6. Tilgang til utstyr122121.6
Forelesninger/foreleser
7. Disposisjon232232.4
8. Faglige sikkerhet111211.2
9. Formidlingsevne121221.6
10. Bruk av tavle etc322212.0
11. Veiledning hjelp112111.2
12. Faglig og praktisk inf232332.6
Egen innsats
13. Forelesninger fulgt221221.8
14. Antall øvingsoppg111111.0
15. Forberedelse332332.8
16. Bidrar i forelesningene213232.2
17. Deltar i gruppearb555.0
18. Egeninitiert kontakt med forele132222.0
19. Diskutert faglige spørsmål232222.2
20. Funnet tilleggstoff232543.2
2.2
2.02.21.92.22.22.12.1

Kommentarer til kurset.

21. Mest positive sider ved kurset

  • Måten det ble gjennomført på, med tanke på oppgavepresentasjoner og diskusjoner. Få studenter gjør at flere kommer med innspill. Har lært my av dette.
  • Liten gruppe. Individuelt tilpasset.
  • Iterativ læring, gått flere runder og lært litt hver gang. Mye gjennomgang av det vi har gjort. Innlevering istedet for eksamen, bedre mulighet til å vise hva man kan.
  • Muligheten å rette fokus mot mastergradsoppgaven, lærer design-metodene bedre når du kan jobbe på et problem som er ditt eget.
  • Få studenter. Alle slipper til og alle får tilbakemelding. Kan utveksle erfaringer selv om de ikke går direkte på faget. Arbeidsmetoden fører til stor grad av utvikling og modning.

22. Mest negative sider.

  • Fremvising av verktøy. Noe av dette kan føles som bortkasta tid.
  • For mye "husmor-programmering".
  • Sklir litt vekk fra temaet noen ganger.
  • Kunne kanskje vært enda mer gjennomgåelse av hver enkelts oppgaver, flere presentasjoner.
  • Boka er vanskelig pga vanskelig språk og fordi den ikke er beregnet spesielt for IT (irrelevant eksempel).

23. Har du andre kommentarer?

  • Kunne vært litt mer "planlagte" forelesninger så vi på forhånd visste hvem som skulle presentere osv.

Faglærers kommentarer

  • Eksamensresultater kommer.
  • Kurset hadde formen av veiledet prosjektarbeid, etterlesninger, diskusjoner og presentasjoner med kritikk hvor studentene selv har ansvar for læring, mens faglærer har ansvar for undervisning.
  • Det ble tilbudt veiledning etter avtale eller "åpen dør" da faglærers kontor er i umiddlebar nærhet av 3. klasse- og mastergradslabber. Tilbudet ble flittig brukt av de fleste.
  • 3 av studentene var søkere fra andre læresteder som trengte opplæring i en del verktøy som var nødvendige for å gjennomføre dokumentasjonskravet. (Egne, selvskrevne html sider.) Videre manglet de kunnskap om en del grunnleggende ressurser. Noe av opplæringen ble gitt ved to gruppesamlinger som repetisjon for de øvrige. Vi bør vurdere å stille krav om grunnleggende unix-kunnskap og programmering til eksterne søkere for høyere grads kurs.

Karakterfordeling

A0
B5
C2
D1
E0
F0


Høgskolen i Østfold   •   IA-avdelingen
Børre Ludvigsen • <borrel@hiof.no>
Last modified: Wed Jun 9 12:54:04 2004