Nytt studium 2004 * Kursemner Forslag til en kursemner for et bachelorstudie i "Informasjonsarkitektur" eller "Digitale omgivelser". Emnene er ikke gitt varighetsomfang, men er ment som viktige temaer som bør dekkes. Stikkordene for innhold er heller ikke uttømmende. Som kurs kan emnene har sterkt variende varighet. Flere av emnene bør deles opp i 2 eller flere kurs av stigende vanskelighetsgrad. ** Introduksjonskurs Et grunnleggende kurs med strenge krav til skriving og innlevering som skal reflekter den enkelte students kunnskaps nivå i forhold til tidligere kunnskaper. Kurset består av forelesninger av lærere fra andre kurs. *** Omgivelser Introduksjon til mangfoldighet av plattformer og maskiner. Konsentrert om plattformer en ikke forventer at studentene har vesentlig tidligere kjennskap til. Omfatter også konsepter som filer, program, data, shell, GUI, I/O. *** Media Forstelse av tall, text, bilder, lyd, video, etc. som grunnleggende ressurser i behandling og formisling av informasjon. *** Databehandling Operativsystemer, program, verktøy, programmering. Pedagogiske språk, shell scripting og markup som grunnleggende prosesser. *** IT og samfunn Politikk, digitale verdener, monopoler, faghistorie, teknologihistorie, kapital, samfunnsøkonomi, datasikkerhet. ** Læring *** Pedagogikk *** Læringsomgivelser *** Pedagogisk programvare ** Historie *** Kulturhistorie *** Idehistorie *** Teknologihistorie *** Faghistorie ** Grafikk *** Vektorgrafikk *** 3D / VRML *** SVG *** Open GL *** Postscript ** Datakomunikasjon *** TCP/IP - IPv6 *** Nett / Internet *** Basic Services *** Advanced Services *** Rfc're *** Praktiske Nett ** Databaser *** sql *** databaser <> httpd *** scripting, python, php ** Embedded computing *** Små maskiner *** PDA *** Kontrollere *** Veldig små maskiner *** RFID *** Fotografiapparater, GPS, mobiltelefoner ** Etikk *** Theori *** Opphavsrett *** Digitale samfunn *** Samfunn og data ** Problemløsing *** Kreativitet *** Abstraksjon *** Kompleksitet *** Eksperimentering *** Designmetoder *** Forskning *** Ide-verktøy *** Dokumentasjon *** Samarbeidsverktøy ** Dokumentasjon *** Spesifikasjoner *** Veiledninger *** Manualer *** Dokumentering av kode *** Cvs *** GPL / GNU ** Databehandling *** Programmering *** Scripting *** Språk *** Pedagogiske språk ** Multimedia *** Bilder, lyd, text, video *** Animasjon *** Formater *** Standarder ** Dataformidling *** Filoverføring *** Streaming *** Komprimering *** Programmering / scripting *** Videokonferanser ** Estetikk *** Kunstene (kort introduksjon til kunst og kunsthistorie) *** Musikk-, litteratur-, bilder- og films plass i digitale omgivelser. *** Grafisk design ** Grensesnitt *** HCI *** Maskin / maskin *** Nett ** Avanserte temaer Det som til enhver tid måtte v¾re nytt, men praktisk og som kan bli kurs neste år. (f.eks. IPv6, Grid, Mpeg X, etc.) ** Dokumenter *** Formater *** Markup (xml, docbook, RDF, pdf/ps *** Dokumenters liv *** Dokumentbehandling *** Bibliotek, arkiver ** Bifag *** Engelsk *** Mattematikk *** Mathematica *** Geometry *** Fransk *** Psykologi ** Maskiner og OS *** Hva er en maskin *** Bygg en maskin *** Sett sammen en maskin *** 3 OS (oppgaver) *** Interoperability *** Server / client mellom 3 platformer ** Digitale verdener *** VR *** Simulering *** Digital kunst *** Muds/MOOs *** Spill ** Viktige ting 3 gratis middager mot å delta med fornuftige tanker om hva som er viktig i faget. (ett 30 minutters forberedt innlegg mot 1 studiepoeng) ** Ressurser og ferdigheter *** Editorer *** Unix *** Verktøy *** Faq'er ** Ressurser og ferdigheter *** Editorer *** Unix *** Verktøy *** Faq'er ** Lesekurs Student(er) og lærer setter sammen et pensum innenfor et gitt emne som diskuteres og skrives om. * Studiestrategi ** Studieveier Gjennom anbefalte sammensetninger av kurs gis det anledning til å følge 3 retninger innfor faget: *** Theori Grundig teoretisk kunnskap om faget med spesiell vekt på iaktagelse, analyse og publikasjon. Kombineres med kurs ved IJ for fagjournalisme? Videre akademisk studie? *** Utøvende / praktiserende Kunnskap og ferdighet for videre studier eller profesjon innen informasjonsformidling eller informasjonsbehandling. *** Teknikker Ferdigheter for teknisk tilrettelegging av digitale omgivelser. ** Veiledning Veiledningstjeneste som gir studentene råd og støtte til valg av studieretning, kurssammensetning, utplassering som passer til interesse, evner og ambisjon. ** Studieprogresjon / gjennomstrømning Alternative strategier for måltall og progresjon. *** Cascading catastrophe Lett og komme inn med stort opptak og lave krav. Vanskelig å komme ut, høye krev. Store tall kan likevel gi nok som blir ferdige og godt potensiale for mastergrad. *** Ensformet Moderat opptak med relativt stive krav, enheltige krav gjennom hele studier med stor relativ gjennomstrømning som mål. *** Eksklusivitet Høye krav til opptak, alle kommer gjennom og relativt stort antall fortsetter som master. ** Opptakskrav Alternative strategier for opptak som korresponderer med forslagene over for strategier i progresjon og gjennomstrømning. *** Alle med minimumskvalifikasjoner kommer inn. First come first served. *** Karaktervurdering *** Opptaksprøve (alle med minimumskvalifikasjoner) * Undervisning og veiledning ** Undervisningsform Etter mye og nøye vurdering basert på egen erfaring fra en rekke forskjellige undervisningssteder og 20 års undervisning alene og i samarbeid med andre har jeg kommet til at det hverken er mulig eller riktig at alle driver "prosjektbasert" undervisning. Det beste er nok at enhver underviser på sin beste måte kombinert med et minimumskrav til prestasjon fra studentene. "Obligger" er ikke prosjekter for læring. Det er minimumsøvelser for å forstå materialet. Vi må ha frihet til å undervise og lære på den måten som frembringer det beste i oss og studentene. *** Kurs i tradisjonelt format med forelesninger og oppgaver. *** Seminarer med formelle innlegg, debatt og argumentasjon *** Prosjektbasert, prosjekteringsorientert veiledet læring *** Lesekurs *** Veiledet utplassering *** Selvstendige prosjekter ** Tillegg til kurs *** Minst en ekstern foreleser pr. kurs *** Minst en ekskursjon pr. kurs eller studieemne / semester ** Belastning *** Undervisningsomfang avtales etter individuelle arbeidsplaner *** Evalueringsenheter begrenses til xx pr studiepoeng bestående av 1 eller flere studenter pr enhet. * Læring ** Prestasjoner All skal delta i alle kurs med presentasjoner, debatt, plakater. Studentene skal kunne formidle sitt arbeid som RFC'er, FAQ'er, populære og vitenskapelige artikler. *** Det skal leses og forstås xxx sider pr. semester / studiepoeng. *** Det skal skrives xxxx ord prosa eller xxxx linjer kode pr. semester / studiepoeng. *** Minst 1 skriftlig innlevering basert på lesing hver 4 uke. *** Alle skal delta i alle kurs. ** Format *** Kurs Sammensetning av kurs med en serie obligatoriske innen grupper med minimum 2 semester i en kursserie i en emneretning. *** Utplassering I løpet av 6 semester skal det være ett semester i 2 eller 3 år med bifag eller utplassering. **** Bifag (se kursemner) **** Bedrift i Norge (NRK, Uninett, IFE) eller utland **** Utenlands lærested (India, USA, Holland, UK, Frankrike) **** eller annet norsk universitet *** Prosjekt Det skal gjennomføres minst ett komplekst prosjekt av minimum 1/2 semesters omfang i løpet av de siste 2 semesterne. Prosjektet skal dokumenteres med minst 40 sider i vitenskapelig form. * Evaluering ** Innleveringer Alle innleveringer evalueres og kommenteres. Studentene har krav på kommentar enten skriftlig som merknader til det innleverte, eller muntlig. ** Sluttevaluering *** Mappeevaluering av innlevering gjennom hvert kurs *** Tradisjonell eksamen *** Årsevaluering for hver "studievei" Evalueringen skjer i form av en 5 - 7 dagers konferanse. Konferansen organiseres i samarbeid med studentene. Det inviteres en ekstern foredragsholder på studievei som også deltar som ekstern sensor. Studentenes arbeid preesenteres som papers med innlegg, plakater med eller uten rapporter, alternative seminarer, demonstrasjoner. Det innleveres abstracts av alle som vurderes for å delta med presentasjon. Studenter kan søke og/eller utpekes til å presentere. 1 jury for hver studievei. Resultater gis til oppsummeringssesjon. Det gis plass til 10% gjester. Evalueringskonferansen inkluderer også presentasjon av spesialpensum og mastergradsoppgaver.