Bachelor / master of arts i informasjonsarkitektur / design av digitale omgivelser / digital informasjonsformidling
Generelle opplysninger
VIKTIG! Følgende er bemerkninger som er
tatt rett fra en forholdsvis "ivrig" brainstorming sesjon, men som
blir stående inntill det passer å detalbeskrivepunktene for ikke å bli
unødig utvannet under komprissenes kjevle.
- Studiestrategi
- Studieveier
Gjennom anbefalte sammensetninger av kurs er det mulig å
bygge en rekke spesialiseringsretninger innfor faget:
- Theori
Grundig teoretisk kunnskap om faget med spesiell vekt på
iaktagelse, analyse og publikasjon. Videre akademisk studie?
- Designer / "Informasjonsarkitekt"
Kunnskap og ferdighet for videre studier eller profesjon innen
informasjonsformidling eller informasjonsbehandling. Formgiver, planlegger, og implementerer omgivelser for digital informasjonsformidling.
- Produsent / redaktør
Kryssmedieprodusent / kryssmedieredaktør
- Teknikker
Ferdigheter for teknisk tilrettelegging av digitale omgivelser.
- Veiledning
Veiledningstjeneste som gir studentene råd og støtte til valg av
studieretning, kurssammensetning, utplassering som passer til
interesse, evner og ambisjon.
- Studieprogresjon / gjennomstrømning
Alternative strategier for måltall og progresjon.
- Cascading catastrophe
Lett og komme inn med stort opptak og lave krav. Vanskelig å komme
ut, høye krev. Store tall kan likevel gi nok som blir ferdige og
godt potensiale for mastergrad.
- Ensformet
Moderat opptak med relativt stive krav, enheltige krav gjennom
hele studier med stor relativ gjennomstrømning som mål.
- Eksklusivitet
Høye krav til opptak, alle kommer gjennom og relativt stort antall
fortsetter som master.
- Opptakskrav
Alternative strategier for opptak som korresponderer med forlagene
over for strategier i progresjon og gjennomstrømning.
- Alle med minimumskvalifikasjoner kommer inn. First come first served.
- Karaktervurdering
- Opptaksprøve (alle med minimumskvalifikasjoner)
- Undervisning og veiledning
- Undervisningsform
Etter mye og nøye vurdering basert på egen erfaring fra en rekke
forskjellige undervisningssteder og 20 års undervisning alene og i
samarbeid med andre har jeg kommet til at det hverken er mulig
eller riktig at alle driver "prosjektbasert" undervisning. Det
beste er nok at enhver underviser på sin beste måte kombinert med
et minimumskrav til prestasjon fra studentene. "Obligger" er ikke
prosjekter for læring. Det er minimumsøvelser for å forstå
materialet. Vi må ha frihet til å undervise og lære på den måten
som frembringer det beste i oss og studentene.
- Kurs i tradisjonelt format med forelesninger og oppgaver.
- Seminarer med formelle innlegg, debatt og argumentasjon
- Prosjektbasert, prosjekteringsorientert veiledet læring
- Lesekurs
- Veiledet utplassering
- Selvstendige prosjekter
- Tillegg til kurs
- Minst en ekstern foreleser pr. kurs
- Minst en ekskursjon pr. kurs eller studieemne / semester
- Belastning
- Undervisningsomfang avtales etter individuelle arbeidsplaner
- Evalueringsenheter begrenses til xx pr studiepoeng bestående av 1
eller flere studenter pr enhet.
- Læring
- Prestasjoner
All skal delta i alle kurs med presentasjoner, debatt,
plakater. Studentene skal kunne formidle sitt arbeid som RFC'er,
FAQ'er, populære og vitenskapelige artikler.
- Det skal leses og forstås xxx sider pr. semester / studiepoeng.
- Det skal skrives xxxx ord prosa eller xxxx linjer kode
pr. semester / studiepoeng.
- Minst 1 skriftlig innlevering basert på lesing hver 4 uke.
- Alle skal delta i alle kurs.
- Format
- Kurs
Sammensetning av kurs med en serie obligatoriske innen grupper
med minimum 2 semester i en kursserie i en emneretning.
- Utplassering
I løpet av 6 semester skal det være ett semester i 2 eller 3 år
med bifag eller utplassering.
- Bifag (se kursemner)
- Bedrift i Norge (NRK, Uninett, IFE) eller utland
- Utenlands lærested (India, USA, Holland, UK, Frankrike)
- eller annet norsk universitet
- Prosjekt
Det skal gjennomføres minst ett komplekst prosjekt av minimum 1/2
semesters omfang i løpet av de siste 2 semesterne. Prosjektet
skal dokumenteres med minst 40 sider i vitenskapelig form.
- Evaluering
- Innleveringer
Alle innleveringer evalueres og kommenteres. Studentene har krav
på kommentar enten skriftlig som merknader til det innleverte,
eller muntlig.
- Sluttevaluering
- Mappeevaluering av innlevering gjennom hvert kurs
- Tradisjonell eksamen
- Årsevaluering for hver "studievei"
Evalueringen skjer i form av en 5 - 7 dagers
konferanse. Konferansen organiseres i samarbeid med
studentene. Det inviteres en ekstern foredragsholder på studievei
som også deltar som ekstern sensor. Studentenes arbeid
preesenteres som papers med innlegg, plakater med eller uten
rapporter, alternative seminarer, demonstrasjoner. Det innleveres
abstracts av alle som vurderes for å delta med
presentasjon. Studenter kan søke og/eller utpekes til å
presentere. 1 jury for hver studievei. Resultater gis til
oppsummeringssesjon. Det gis plass til 10%
gjester. Evalueringskonferansen inkluderer også presentasjon av
spesialpensum og mastergradsoppgaver.
Børre Ludvigsen, IA-avdelingen, HiØ
Last modified: Mon May 31 00:08:35 2004